13 Ağustos, 2009

Gammaz Olmaya Karar Verdiğim An ve Haber Almanın Birkaç Yolu #1


  “Güncel kelimesinin gün kökünden geldiğini düşünürsek, artık konuşma diline yerleşmiş bir kalıp olan güncel haber ifadesinin anlatılmak isteneni tam olarak vurgulamadığını itiraf etmek gerek. (Doğrusu anlık haber olabilir.) İçinde bulunduğumuz dönemde, insanların anlık haber alma ihtiyacını karşılamakla görevli organlardan biri olan yazılı medyanın bu işlevini yerine getiremediği ve bu vazifenin haber sitelerine düştüğü çok açık.”

  Bu cümleleri bir hafta önce yazmıştım ve o günden beri (“Haber Almanın Birkaç Yolu” isimli) yazının geri kalanını kıvırmaya çalışıyordum. Zorlanmamın sebebi bu ilk paragrafı hiç beğenmemem olabilirdi. Paylaşacağım birkaç kaliteli haber portalıyla ilgili olan yazının esas kısmı ile ilk paragraf arasında bir bağlantı yapmak da istiyordum fakat içime sinen bir ara paragraf bulamamıştım. Ancak bunların hiçbirine gerek kalmadı.

  Birkaç gün önce Gazeteport isimli haber sitesinde gördüğüm bir haberin aynısını daha önce de Deutsche Welle’de gördüğümü hatırladım ve bu sefer ispiyonlamaya karar verdim. Çünkü bu ilk ya da son değildi. Daha önce de BBC ve DW kaynaklı haberlerin yerli haber sitelerinde, kaynak belirtmeksizin, noktası virgülüne dokunulmadan (haberdeki fotoğraflarlar bile değiştirilmeden) yayımlandığına onlarca kez tanık olmuştum. Bu durumla ilk karşılaştığımda, haberin aynısını yayımlayan sitenin yayın yönetmeninin bundan haberi olmadığını düşünerek (safdilliğin bu kadarı) e-posta bile atmıştım. Tabii ki cevap gelmemişti. Tabii ki haber çalmaya devam etmişlerdi. Aşağıdaki gibi onlarcasını (farklı sitelerin intihallerini) bulup çıkarabilirim.

Deutsche Welle - Tarihte ilk kez 1 milyar insan aç

Gazeteport - Tarihte ilk kez 1 milyar insan aç

  Gammazlamaya, bahsettiğim ara paragrafı bulmaya çalışırken karşılaştığım yukarıdaki haberi okuduğumda karar verdim. Madem “haber almanın birkaç yolu”ndan bahsedecektik, öncesinde bir iki ispiyon beni rahatlatabilirdi. Velhasılıkelam Deutsche Welle’e bir e-posta attım ve şu cevabı aldım:

adsız

  Mesajdaki ümitsizliği görüyorsunuz değil mi?
.

2 yorum:

  1. nasıl atıf yapılması gerektigini belirten bir kaynak mevcut mu? bende blog ve haber sitelerinden alinti yapiyorum ancak haber sahibi olmadigindan cogu yerde link verip birakmak durumunda kaliyorum .. kaynagi bulmak icin aratsam da cogu zaman haberi/yaziyi hazirlayan gazetecinin veya arastirmacinin ismine ulasamiyorum .. Kaynak: link diye birakmak yeterli olur mu?

    YanıtlaSil
  2. Kişisel -daha doğrusu- kar amacı gütmeden hazırlanan bir site için azıcık bir özen göstermek yeterli olur sanırım. (Kar amacı gütse de yapabileceğiniz pek bir şey yok ya) Dediğiniz gibi kaynak olarak bağlantı adreslerini vermek mantıklı olur. Tabii bağlantı verdiğiniz yer de başka bir adresden kaynaksız haber kullanıyorsa yapabileceğiniz pek bir şey yok, onların insafına kalmışsınız.

    Benim tercihim, abidik gubidik sitelerin (çok büyük şirketlere bağlı da olsalar, günlük ziyaretçi sayısı çok fazla da olsa bu onların abidik gubidik oldukları gerçeğini değiştirmiyor yukarıdaki örneklerde olduğu gibi) haberlerine itimat etmemekten yana.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Analytics