23 Aralık, 2008

Tren Geliyor


   “Bir Trenin La Ciotat İstasyonuna Varışı” (orijinali: “L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat”) sinemanın kurucuları sayılan Lumiére kardeşlerin bir filmi. 41 saniyelik bu film, -izleyicilerin üzerine doğru gelen- bir tren ve treni bekleyen insanlardan ibaret. Daha geniş bir açıklamayı Tarkovski’nin Mühürlenmiş Zaman isimli kitabından bir alıntı ile yapıp filmi göstermek istiyorum size.

   “Henüz hiçbirimiz, geçen yüzyılda gösterilen ve gösterilmesiyle birlikte her şeyi başlatan Tren Geliyor adlı dahiyane filmi unutmuş değiliz. Auguste Lumiére’in bu herkesçe bilinen filminin tek çevrilme sebebi, o günlerde keşfedilen film kamerası, şeridi ve gösterim aygıtıydı. Yarım dakikadan fazla sürmeyen bu şeritte, güneş ışığına boğulmuş bir istasyon, bir aşağı bir yukarı gezinen hanımefendiler ve beyefendiler ve nihayet dosdoğru kameranın üstüne gelen bir tren görülmektedir. Ve tren yaklaştıkça o günün seyircilerinin paniği daha da artmış, hatta yerlerinden fırlayıp salonu terk edenler bile olmuştu. Film sanatı işte o gün doğmuştur. Söz konusu olan yalnızca teknik bir olay ya da görünür dünyayı yansıtmanın yeni bir biçimi değildi. Hayır, orada o an, estetiğin yeni bir ilkesi doğmaktaydı.”

Andrey Tarkovski


L'Arrivée d'un Train à la Ciotat


   Bağlantılar:

- Wikipedia

- Youtube

- IMDB

.

3 yorum:

  1. tarkovsky'nin 8 tane filmini bi' arkadaş için indirdim ama kendim izlemedim. Tavsiye eder misin?

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Erhan.

    Bir Tarkovski filmini tavsiye etmek haddime düşer mi şüphelerim var ama; evet kesinlikle tavsiye ederim. Geçen yüzyılın en büyük yönetmeninin işlerini görmek isteriz sanırım. :)

    Ancak, Tarkovski veya Bresson gibi yönetmenlerden önce, eğer izlemediysen; Ingmar Bergman ve Luis Buñuel gibi yönetmenlerin filmlerini izlersen, iyi bir antrenman olur bence.

    Eğer Tarkovski filmlerini izleyeceksen sana tek önerim olacak, izlerken "ne demek istemiş" , "ne mesaj vermek istiyor" gibi düşüncelere kapılma. Ne görüyorsan onu veriyor Tarkovski. Hiç bir simge ve mesaj arama. Görüntü sanatı sadece. Edebiyat değil.

    Kocaeli ortak noktamız sanırım bu arada. :)

    Hoşçakal.

    YanıtlaSil
  3. Teşekkürler, önerilerini dinliycem. Ben de filmciyim diye geçiniyorum yalandan. Neler varmış :).

    Demek Kocaeli'desin :). Ben blogunu rss'ime bir zamanlar takıldığım sözlükten almıştım :).

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Analytics